Forår 2019

Det nye år er startet og moesbi.dk har fået opdateret kalenderen for året. Vi er i fuld gang med at få ordnet de sidste detaljer med vores begynderkursus, hvor der stadigvæk er ledige pladser. I år skal vi se hinandens bigårde og efterfølgende til bimødet hvor vi skal snakke om bierne her og nu. Der vil i år være særlig fokus på Honningen. Vi holder tema om sensorik og honningbehandling. I hyggelig rammer vil vi bedømme hinandens kvalitet og finde åres bedste honning. I år er Dronning farve Grøn og lad os håbe at Frugtbarhed farve vil stå os bi i år. laughing

Højdepunkter 2018

I foråret startede vores begynderkursus for biavlere. Efter kursuset afholdte vi bigårds-besøg og bi-møde hver 14. dag. Til møderne snakkede vi om bierne her og nu. I år havde vi ekstra fokus på varroamider, der forgik i et varroakvarter, fordelt på 5 bi-møder. Vi afholdte honning smagnings konkurrence i forbindelse med et bi-møde. Tillykke til Claus for årets bedste honning. Der var mange spændende bigårds-besøg, hvor vi så på Flowhive, Sun hive, opstabling og truge stader. Vi afholdte aflæggerkursus. Vi deltog til ’Åbent Landbrug’ på Bredballegård med en bod.

Poul Larsen afholdte et éndagskursus i dronningeproduktion. Årets sommertur gik til Odense, hvor vi besøgte Odense Blomsterfestival og derefter besøgte vi verdensmestrene i honning, Lars og Zofuz. Yoko Dupont, afholdte et foredrag om ”Vilde bier og honningbier – fødegrundlag og trusler i landskabet”. Odd Castmar-Jensen afholdte et spændende smagsprøve foredrags-/-kursus i mjødbrygningenskunst.

Tak til foredragsholdere og instruktører for jeres indsat til vores bi-møder og arrangementer.

En tak til alle arbejdsbierne der har hjulpet til ved vores bi-møder med kaffe og kage og alle de andre praktiske ting.

Vi afsluttede året med den traditionelle bi-middag, dog med den ændring, at i år medbragte vi selv en ret med honning som tema. En fantastisk hyggelig middag.

Til generalforsamlingen havde vi besøg Arne Henriksen, formand for DBF, der fortalte om ”DBF’s indsatsområder”.

• Begynderkursus i Biavl.

Vi afholder været år begynderkursus over 4 mødeaftner i marts/april. Alle kursister har efterfølgende mulighed for at få en mentor og hjælp til opstart af egen biavl. Læse mere om vores kursus og tilmelding - HER

• En prik på kortet...
    en prik på kortet
    Kontakt os! og køb medlemskab: Moesgård Biselskab for holistisk biavl